.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پرنده خجالتي تالاب‌هاي گيلان در خطر انقراض

كارشناس ارشد اداره كل حفاظت محيط زيست گيلان گفت: بوتيمار پرنده‌ كوچك خجالتي از تيره حواصيل‌‌ها تالاب‌هاي گيلان در خطر انقراض قرار دارد.

عباس عاشوري با اشاره به پرندگان در خطر انقراض و حمايت شده در گيلان اظهار داشت: گونه بوتيمار كوچك از تيره حواصيل‌ها با نام محلي (كوته) از دسته پرندگان حمايت شده و در خطر انقراض گيلان است.
وي درباره مشخصات اين گونه افزود: اين پرنده 33 تا 38 سانتي‌متر طول دارد و كوچك‌ترين حواصيل ايران محسوب مي‌شود.
عاشوري ادامه داد: بوتيمار تنها حواصيلي است كه نر و ماده آن شبيه به هم نيستند و پرنده نر، سر، پشت بدن و دم سياه، شانه و پهناي بال سفيد دارد.
كارشناس ارشد اداره كل حفاظت محيط زيست گيلان پرنده نر را داراي شاهپرهاي اوليه و ثانويه سياه معرفي كرد و گفت: پيش‌بال اين پرنده سفيد مايل به نارنجي است.
وي اظهار داشت: بوتيمار ماده شبيه پرنده نر است، اما پشت بدن او لكه‌هاي قهوه‌اي و سينه‌اش قهوه‌اي راه‌راه مايل به زرد دارد.
عاشوري پرنده‌هاي جوان بوتيمار را شبيه ماده خواند و افزود: خطوط قهوه‌اي تيره روي بدن پرنده‌هاي جوان بيشتر وجود دارد و منقار اين پرنده در هر دو جنس، زرد رنگ است اما در فصل زاد و ولد به رنگ قرمز و پاها سبز رنگ مي‌شود.
كارشناس ارشد اداره كل حفاظت محيط زيست گيلان گفت: بوتيمار كوچك پرنده خجالتي است و اغلب خود را در بين پوشش گياهي مخفي مي‌كند.
وي صداي كك، كك،كك اين پرنده را نشانه خوبي براي تشخيص حضور او عنوان كرد و اظهار داشت: صداي اين پرنده شبيه صداي پرنده « چنگر نوك‌سرخ » است كه تقريبا در زيستگاه‌هاي مشابه به‌سر مي‌برد.
عاشوري با اشاره به وضعيت اين گونه اظهار داشت: بوتيمار كوچك از پرندگان حمايت شده و شكار ممنوع ايران است.
وي درباره زيستگاه و مكان‌هاي مشاهده بوتيمار در گيلان گفت: بوتيمار كوچك در نيزارهاي انبوه، حاشيه پر گياه رودخانه‌ها، شاليزارها و آب‌بندان‌هاي داراي پوشش علفي و درختي زيست مي‌كند.
عاشوري افزود: بوتيمار در همه زيستگاه‌هاي تالابي، آب‌بندان‌ها، حاشيه رودخانه‌ها و شاليزارها ديده مي‌شود و در اغلب زيستگاه‌هاي ياد شده، نزديك آب آشيانه‌سازي و جوجه‌آوري مي‌كند.
وي زمان حضور اين پرنده را در فصل‌هاي بهار و تابستان و اواسط پاييز در تالاب‌هاي استان اعلام كرد و اظهار داشت: حضور اين پرنده در ديگر فصل‌ها كمتر مشاهده مي‌شود.
به گفته كارشناس ارشد اداره كل حفاظت محيط زيست گيلان، بوتيمار تقريبا در همه زيستگاه‌هاي تالابي حفاظت شده و غيرحفاظت شده استان جوجه‌آوري مي‌كند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.326 seconds.